ПОЛИТИКА НА ПРИВАТНОСТ

Веб страницата www.ccc.org.mk користи колачиња за да го подобри вашето искуство на веб страницата. Колачиња (“cookies”) се мали текстуални фајлови кои се снимаат на вашиот компјутер или мобилен уред и кои се користат за прибирање информации преку кои се овозможува препознавање на вашиот компјутер при вашата следна посета на нашата страница, со што се овозможува побрз пристап. Преку колачињата не се прибираат лични податоци. Сите информации добиени преку нив на ниту еден начин нема да ja загрозат вашата приватност.

При посетата на www.ccc.org.mk нашата веб страница може да евидентира информации како името на пребарувачот на интернет, типот на компјутерот, како и технички информации за конекцијата што ја користи корисникот при посетата на веб страната, како што се оперативен систем и давателот на интернет-услугата, IP (интернет протокол) адреси кои се доделуваат од страна на давателот на интернет-услугата и се различни за секој корисник и слични информации.

Со посета на нашата веб страница вие се согласувате со Политиката за приватност како и со евентуалните измени на истата која може повремено да се менува, без претходно известување. Прикажи помалку

Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /var/www/html/index.php:102) in /var/www/html/libraries/joomla/session/session.php on line 423

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /var/www/html/index.php:102) in /var/www/html/libraries/joomla/session/session.php on line 423

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/html/index.php:102) in /var/www/html/libraries/joomla/session/session.php on line 426
Center for Civil Communications
Print
PDF

PRESS RELEASE: Politicized governing structures at state-owned enterprises

on .

Today, 11.09.2019, the Center for Civil Communications (CCC) published its research titled Law or Politics: Selection of Management and Supervisory Board Members at State-Owned Enterprises. This research is accompanied by an open database containing information about members of management and supervisory bodies at the 30 biggest state-owned enterprises in the country.

Key findings include the following:

  • The government and the local self-government units do not have an official document that regulates the process for selection of members to governing bodies at public enterprises established by them. In the capacity of founding entities, they do not announce open calls for selection of members to governing bodies at state-owned enterprises, do not verify qualifications of potential candidates, and do not conduct interviews with potential members.
  • The comprehensive research conducted at founding entities and enterprises established by them was unable to determine which criteria and what procedures are in place for the government and the municipal councils to appoint individuals as members of management and supervisory boards. Given the overall opaqueness of this process, justified concerns are raised that lists for appointment of management and supervisory board members at state-owned enterprises are compiled outside institutions, i.e. within political party camps.
  • Persons appointed as management board members at the biggest state-owned enterprises include political party supporters, sector heads/directors at other state-owned enterprises, state administration employees, accountants from private companies, school secretaries, pedagogies, psychologists, and even petrol station manager, jewellery shop owner, etc.
  • Only one third of supervisory board members hold degrees in economics and relevant knowledge and experience in the area of financial and accounting operations.
  • In the case of some state-owned enterprises, neither the founding entities nor the enterprises themselves dispose with work biographies for members of their respective management and supervisory boards.
  • The amount of remuneration awarded to board members ranges from 800 MKD per session held, as observed with PUE Komunalec Prilep, up to 27,000 MKD per month, as awarded to the supervisory board chair at PBE Macedonian Radio-Television. On annual level, the highest amount of total costs for board members is observed with PE Water Supply and Sewage - Skopje, in the amount of 2.2 million MKD, i.e. around 36,000 EUR.

For more information, please contact the Center for Civil Communications (e-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it or tel: (02) 3213-513). This research was conducted as part of the project “Enhance Integrity and Reduce Corruption in State and Private Business Sector”, financed by the European Union.

Print
PDF

БАЗА НА ПОДАТОЦИ НА СИТЕ АМБУЛАНТНИ ВОЗИЛА ВО ЗЕМЈАВА: ВКУПНО 183 ВОЗИЛА, ПРОСЕЧНО СТАРИ ПО 11 ГОДИНИ

on .

There are no translations available.

 

Денеска, 3 јули 2019 година, Центарот за граѓански комуникации (ЦГК) ја објави базата на податоци на сите амбулантни возила во земјава (санитетски и возила за брза помош). Базата на податоци открива дека во земјава има вкупно 183 амбулантни возила, со кои располагаат 47 здравствени институции. Просечната старост на овие возила се 11 години и дури 53% се добиени како донација или на користење од друга здравствена институција.

Најмногу амбулантни возила има во Скопје, 30 и во Охрид и Битола по 12. Следат Велес и Куманово каде што има по 8 амбулантни возила. Двете најстари возила се од 1988 година, а најупотребуваното има поминато дури 1 милион и 360.000 километри.

За споредба со амбулантните возила, министерствата и општините (според базата на податоци што Центарот за граѓански комуникации ја објави во октомври 2018 година) имаат на располагање 2.645 патнички возила, што значи дека на секое 15-то патничко возило доаѓа по едно амбулантно возило.

Базата на податоци е изработена врз основа на добиени одговори на барања за слободен пристап од сите 90 здравствени институции во земјава.

Податоците од оваа база се ставаат на располагање во отворен формат за да послужат како основа за натамошно користење и истражување. Во крајна линија, целта е сите заедно да придонесеме за подобрување на квалитетот и условите за живот во земјава.

Оваа база на податоци е дел од предвидените десет истражувања и бази на податоци за трошењето на јавните пари кои ќе се реализираат во рамките на активноста Јавно трошење за јавно добро, поддржана од Проектот на УСАИД за граѓанско учество. Целта на оваа активност е зголемување на ефективноста на јавното трошење преку намалување на корупцијата и зголемување на транспарентноста. За повеќе информации за работата на Центарот за граѓански комуникации, посетете ја нашата веб-страница: http://www.ccc.org.mk/ и http://www.opendata.mk/.

БЕЛЕШКА ЗА УРЕДНИЦИТЕ

Американскиот народ преку УСАИД има инвестирано повеќе од 640 милиони долари во Република Северна Македонија од 1993 година досега. УСАИД е најзначајната меѓународна агенција за развој во светот и двигател кој води до резултати во развојот. Работата на УСАИД носи напредок во националната безбедност и економскиот просперитет на САД, ја покажува американската великодушност и на земјите со кои соработува им помага на патот до самостоен и стабилен развој. За повеќе информации, посетете ги нашите веб и Facebook страници: https://www.usaid.gov/north-macedonia и https://www.facebook.com/USAIDNorthMacedonia/

Print
PDF

Active Transparency of Institutions is Still Very Low

on .

Today, 11 June 2019, the Center for Civil Communications published the ranking list of institutions under the Index of Active Transparency, which concerns proactive publication of public information for the year 2019 (March 2019) and covers all ministries, the Government and municipalities. The Index shows some key aspects, as follows:

-In 2019, active transparency of ministries and municipalities remains very low, although it is marked by an increase compared to last year. The compliance rate with obligations on proactive publication of information for all 97 institutions accounts for 56% (from possible 100%) and is increased by 12.5 percentile points compared to last year (when the average compliance rate stood at 43.5%).

-For the third year in a row, proactive publication of information by ministries shows a trend of increase and they demonstrate a significantly better track record compared to municipalities which, after two-year trend of decline, are demonstrating improvement in terms of active transparency. Average rate of active transparency accounts for 77.6% among ministries and 51.7% among municipalities.

-Bitola maintained its overall first rank from last year, while the best ranked among ministries this year is the Ministry of Agriculture, Forestry and Water Economy, as the second ranked institution overall. As regards regions across the country, the East Region has taken the primacy from last year’s top ranked Pelagonija Region, with the Skopje Region dropping to the bottom of this list.

-Both ministries and municipalities publish the least information on their respective financial matters, whereby the compliance rate among ministries stands at 57% and among municipalities it accounts for only 26% of information they are obliged to publish.

-As regards the response rate to requests submitted to all institutions under the instrument for free access to public information on the same day and with the same contents, municipalities responded thereto within an average deadline of 21 days (last year it was 20 days) and ministries responded within an average deadline of 34 days (last year it was 41 days). Unlike last year when all institutions responded to information requests, this year as many as 12% of institutions did not disclose information requested.

The Index of Active Transparency is developed as part of the activity Public Spending for Public Good, supported under the USAID Civic Engagement Project. This activity aims to increase effective public spending by reducing corruption and increasing transparency. For more information about work and activities of the Center for Civil Communications, please visit our website www.ccc.org.mk and http://www.opendata.mk/.

NOTE TO EDITORS

Since 1993, the American people, through USAID, have invested over 640 million dollars in North Macedonia. USAID is the world’s premier international development agency and catalytic actor driving development results. USAID’s work advances U.S. national security and economic prosperity, demonstrates American generosity and promotes a path to recipient self-reliance and resilience. For more information, please visit our Facebook pages: https://www.usaid.gov/north-macedonia and https://www.facebook.com/USAIDNorthMacedonia/